Ordovische kalksteen

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Lugo
Been thanked: 65 times
Antw: Ordovische kalksteen

Bericht door Lugo » 14 sep 2017, 07:23

Ben,

de laatste foto, die jij geplaatst hebt, toont met zekerheid de steenkernen van een Cheilostomate bryozoa kolonie. De celruimtes zijn opgevuld met vuursteen en het uitwendig skelet is verdwenen.
Wij komen dit regelmatig tegen in de vuursteen van het Krijt.

groeten

Lugo

Panta rhei

Heraclites

jkeijzer
Has thanked: 50 times
Been thanked: 95 times

Bericht door jkeijzer » 14 sep 2017, 08:58

Afbeelding

Hoi Tom,

Die eerste foto van de tweede serie lijkt veel op dit stuk. In Markelo heb ik nog meer van dat soort stukken liggen. De 'plaatjes' van de crinoide zijn dan volledig weg en wat resteert is een afdruk en een 'centraal kanaaltje'. Ben met de herfstvakantie weer in Markelo en zal (als ik er aan denk) is zo'n stukje goed op de foto nemen.

Groeten, Jeroen

scherven
Been thanked: 40 times

Bericht door scherven » 14 sep 2017, 09:38

Hallo, Bob. Antwoord op jou vraag. In eerste instantie dacht ik ook Ordovidicum, dat werd later door Jeroen Keijzer min of meer bevestigd. Hij vind stenen in de zandput Markelo maar mijn steen komt uit een keileemgroeve die is verdwenen.Lag er vlakbij maar zegt natuurlijk niets. Wat is jou opinie hier op ?
Gr.Ben

0000000000

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 14 sep 2017, 10:37

Hoi Ben,
en Jeroen,

deze steen is vrij zeker afkomstig uit het Krijt. De afdruk van de ronde bryozoa-kolonie is wederom vrij zeker Stichopora cf. clypeata (v. Hagenow). Die komt alleen maar in het Krijt voor.

In de kleine holtes op foto's 1 en 2 van de tweede series zijn meerdere "kanaaltjes" te zien, die naast elkaar staan. Dat is een argument tegen crinoiden. Trouwens zouden opvullingen van het centraal kanaal (lumen) dunner zijn. Deze holtes zijn – zoals Tom dit aangeeft – waarschijnelijk ontstaan door opvulling van zeeegel-resten.

Groeten,
Oliver

scherven

Bericht door scherven » 14 sep 2017, 12:52

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Oliver, wederom bedankt voor je uitleg. Ik kan alleen die Stichopora niet vinden op internet. Vuursteen uit het Krijt kan ik begrijpen maar dan wel uit de Oostzee gebieden. Dit kwa vondst omstandigheden, keileem. Ik vond ook nog een gastropode afdruk, en een stekel van een zeeegel. De gatropde zou een Loxonema sp. kunnen zijn. Weet niet of dat met de tijd goed is.
Bedankt, Gr.Ben

0000000000

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 14 sep 2017, 13:24

Afbeelding

Afbeelding

Ik ken een website, waar een Stichopora afgebeeld is ;-)
https://www.fossiel.net/id_system/fossi ... stichopora

Bij deze nog twee extra-foto's uit de verzameling. Jouw stuk verschilt, omdat de bryozoa-kolonie niet meer aanwezig is – alleen de steenkern.

Hoe die steen van jou daar terecht gekomen is weet ik niet. Misschien heeft hem iemand daar gedumpt. Dat heb ik trouwens ook een paar maanden geleden gedaan met een steen, die 100% op die van jouw leek gedaan, in het veld naast ons huis. Die steen kwam van Valkenburg.

Groeten,
Oliver

[Bewerkt door hubertus68 op 14-09-2017 om 12:27 NL]

scherven

Bericht door scherven » 14 sep 2017, 15:27

Hallo Oliver, mooie foto,s. Het is me duidelijk dat de zgn. balletjes de opvulling zijn van de bryozoa kolonie.
Bedankt, gr.Ben. De steen komt echt uit een diepe groeve Baltische materialen, zelf op gedolfen.

0000000000

FossilDude
Administrator
Has thanked: 327 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:
Antw: Antw: Ordovische kalksteen

Bericht door FossilDude » 14 sep 2017, 15:49

hubertus68 schreef:

Hoe die steen van jou daar terecht gekomen is weet ik niet. Misschien heeft hem iemand daar gedumpt.
Op zich is het toch niet gek om Boven-Krijt materiaal in keileem-afzettingen te vinden? De keileem op het Drents Plateau zit ook tjokvol met Maastrichtiaan/Daniaan vuursteen, geërodeerd uit de Krijt-afzettingen in Scandinavië.

Ik zou er niet vanuit gaan dat deze steen door iemand gedumpt is? Maar gewoon tijdens het Saalien door de ijskappen hierheen is getransporteerd.

groet,
Johan

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

scherven

Bericht door scherven » 14 sep 2017, 16:02

Hallo Johan, dat is precies wat ik bedoel.
Bedankt, gr.Ben

0000000000

Plaats reactie