is deze steen van de Veluwe een 'vuistbijl' ?
is deze steen van de Veluwe een 'vuistbijl' ?
Een kennis vroeg me of deze steen een prehistorische 'vuistbijl' geweest zou kunnen zijn. Hij is gevonden op de Veluwe, ongeveer 2 km ten noorden van paleis 't Loo bij Apeldoorn. De max. lengte is 9 cm. Ik weet er weinig van; heeft een van jullie hier gedachten over?
Antw: is deze steen van de Veluwe een 'vuistbijl' ?
Hallo, moeilijk zo te zeggen; de vorm geeft aanleiding om te denken aan een heel primitief werktuig, een zogenaamde, "chopper", maar het materiaal is geen vuursteen.
Nu zijn er ook werktuigen van kwartsiet bekend, maar niet zo veel als in vuursteen.
Ik zou dit stuk door een expert laten beoordelen; de kans dat het er daadwerkelijk een is, schat ik niet zo groot in, maar het zou kunnen en dan waarschijnlijk een bijzondere vondst betekenen.
Dichtstbijzijnde historisch museum of de plaatselijke archeologische dienst zouden je kunnen helpen de juiste expert te vinden.
Laat ons weten wat de uitkomst is, ok?
groeten, Bert
Nu zijn er ook werktuigen van kwartsiet bekend, maar niet zo veel als in vuursteen.
Ik zou dit stuk door een expert laten beoordelen; de kans dat het er daadwerkelijk een is, schat ik niet zo groot in, maar het zou kunnen en dan waarschijnlijk een bijzondere vondst betekenen.
Dichtstbijzijnde historisch museum of de plaatselijke archeologische dienst zouden je kunnen helpen de juiste expert te vinden.
Laat ons weten wat de uitkomst is, ok?
groeten, Bert
Elbert
- Spongebob
- Has thanked: 411 times
- Been thanked: 634 times
Hoi Raymond,
Ik weet niets van archeologische vondsten, maar evenals Bert vind ik wel dat het de goede vorm heeft. Met een beetje goede wil zie je zelfs de bewerkingen op de flanken. Artefacten hoeven niet altijd van vuursteen te zijn; grotere werktuigen van kwartsiet of andere gesteenten zijn zeker niet zeldzaam.
De steen heeft wel lang in weer en wind aan de oppervlakte gelegen, gezien de transformatie naar windkanter. Laat hem inderdaad maar eens aan een deskundige zien. Ook ik ben benieuwd naar de uitkomst.
Groeten, Tom
Ik weet niets van archeologische vondsten, maar evenals Bert vind ik wel dat het de goede vorm heeft. Met een beetje goede wil zie je zelfs de bewerkingen op de flanken. Artefacten hoeven niet altijd van vuursteen te zijn; grotere werktuigen van kwartsiet of andere gesteenten zijn zeker niet zeldzaam.
De steen heeft wel lang in weer en wind aan de oppervlakte gelegen, gezien de transformatie naar windkanter. Laat hem inderdaad maar eens aan een deskundige zien. Ook ik ben benieuwd naar de uitkomst.
Groeten, Tom
Time fades away (Neil Young)
Nee, helaas geen artefact. Dit soort door de natuur gevormde pseudoartefacten noemen we eolieten. Kenmerkende bewerking, zoals afslagnegatieven, ribben en retouches ontbreken. Ook het materiaal (kwartsiet) werd eigenlijk niet door onze voorouders gebruikt.
fossielen hebben ook niet het eeuwige leven
- Spongebob
- Has thanked: 411 times
- Been thanked: 634 times
Antw: Antw: is deze steen van de Veluwe een 'vuistbijl' ?
Wel door de mijne hier in DrentheHansjorg schreef: Ook het materiaal (kwartsiet) werd eigenlijk niet door onze voorouders gebruikt.

Goochel maar eens op: 'artefact kwartsiet van der Sanden',
dan kom je bij de Nieuwe Drentse Volksalmanak 2006 (pag. 97) en kun je lezen wat er bijvoorbeeld in mijn geboortegrond zoal is aangetroffen.
Time fades away (Neil Young)
-
- Been thanked: 45 times
Klopt. Maar kijk naar dit materiaal. Het bevat lagen met verschillende hardheid en dat is eigenlijk niet te bewerkend. De kwartsiet artefacten zijn meestal van Wommersomkwartsiet. Over het algemeen min of meer homogeen materiaal.
Charlie
Hallo Bert, Tom, Hansjorg en Charlie,
hartelijk dank! Ik hou het er dan op dat dit geen artefact is en geef de steen met jullie opmerkingen terug aan de eigenaar.
Groeten,
Raymond
hartelijk dank! Ik hou het er dan op dat dit geen artefact is en geef de steen met jullie opmerkingen terug aan de eigenaar.
Groeten,
Raymond
Hallo,
Als windkanter is het toch een mooie vondst!
Groet, Carbonia
Als windkanter is het toch een mooie vondst!
Groet, Carbonia
MGKraaij