Gezocht: Fossielen voor Educatie
Antw: Gezocht: Fossielen voor Educatie

Het is al weer even terug, maar ik heb niet stilgezeten. Even een korte update. Het natuur educatie project, dat inmiddels de naam 'Buutvrij' draagt, verloopt prima. Afgelopen half jaar zijn er weer een mooi aantal groepen geweest die de natuur in wilden, waaronder ook 3 klassen die voor de ochtend over fossielen kozen. Inmiddels heb ik ook een folder laten drukken en komen er steeds meer aanvragen.
Voor de lokale IVN jaarvergadering heb ik het project mogen presenteren en heb hier een mini-les fossielen aan toegevoegd. Dat viel zeker in goede aarde.

Afgelopen week stond ik voor groep 4 en mocht weer een ochtend lesgeven. Voor het eerst heb ik dit keer ook tijd besteed aan mosdiertjes en wat concreter kunnen vertellen over een opgraving. Beide onderwerpen met dank aan forumleden van fossiel.net.
Het blijft mooi om te zien hoe geboeid kinderen zijn wanneer ze verhalen te horen krijgen over onvoorstelbaar oude fossielen. De relatief jonge ijstijdbotten doen het daarbij erg goed, maar de verbazing over de piepkleine mosdiertjes was ook prachtig. Toch blijft dinosaurusmateriaal favoriet. Ook dit keer weer een paar kereltjes dat elke dino bij naam kent

Momenteel ben ik bezig met het uitdenken van een nieuw onderwerp richting geologie en mineralen. Hiervoor heb ik al wat leuke ideetjes mogen opdoen. Naast determinatie wil ik de kinderen ook laten werken met zoutsteen. Daarbij denk ik er over om ze zelf seleniet te laten polijsten, naar aanleiding van een tip.
Hallo Wim, goed bezig hoor .we krijgen er weer een hoop geologen en paleontologen bij. Dat word voor de ouders een geheel andere vakantie dit jaar. De kinderen slepen ze er wel door heen. Mooie foto,s genomen ze zijn lekker bezig. Ga zo door.
Groet,Ben
Groet,Ben
0000000000
Dag Ben,
Je hebt gelijk. Ik leg bv ook altijd uit wat het op het eerste gezicht het verschil tussen recente en fossiele schelpen op het strand is. Als kinderen op het strand komen gaan ze dan op zoek naar de fossiele schelpen. Ik heb al van diverse ouders terug gekregen dat er een duidelijke verandering te zien is; kinderen kijken door een andere bril. Ditto klets met de kinderen die met ons het bos in geweest zijn. Snel doorlopen is er niet meer bij maar ze liggen met een loep ondersteboven tussen het mos naar mieren te kijken
En wat er op termijn blijft hangen is altijd lastig te bepalen maar je maakt wel iets wakker in de kinderen! Financieel leggen we erop toe, ik steek er veel tijd in maar het is waardevol om zo bezig te zijn
Al levert het maar 1 of 2 geo/paleontologen op dan is het al geslaagd, toch?
groet wim
Je hebt gelijk. Ik leg bv ook altijd uit wat het op het eerste gezicht het verschil tussen recente en fossiele schelpen op het strand is. Als kinderen op het strand komen gaan ze dan op zoek naar de fossiele schelpen. Ik heb al van diverse ouders terug gekregen dat er een duidelijke verandering te zien is; kinderen kijken door een andere bril. Ditto klets met de kinderen die met ons het bos in geweest zijn. Snel doorlopen is er niet meer bij maar ze liggen met een loep ondersteboven tussen het mos naar mieren te kijken

En wat er op termijn blijft hangen is altijd lastig te bepalen maar je maakt wel iets wakker in de kinderen! Financieel leggen we erop toe, ik steek er veel tijd in maar het is waardevol om zo bezig te zijn

Al levert het maar 1 of 2 geo/paleontologen op dan is het al geslaagd, toch?
groet wim

Hallo Wim, bedankt voor je reactie. Leuk hoor met zulke geintreseerde kinderen bezig te zijn.
Ik heb er ook een klasje bij gehad toen ik 100 grondboringen moest begeleiden . 2 jongens ervan (op de foto)vonden het allemaal prachtig. Ze zijn alle 2 op fossielen jacht.
Groet,Ben
0000000000
Top, dat is natuurlijk helemaal fantastisch. Sinds kort ben ik bestuurslid van het IVN bij ons in de regio. Van daaruit kunnen we ook op de zaterdag activiteiten gaan organiseren. Ik zou erg graag zoiets gaan doen. Tot nu toe vind ik de Staringgroeve in Losser erg geschikt omdat het een kleine, overzichtelijke groeve is waar je gemakkelijk diverse fossielen in relatief zacht gesteente vindt. Als iemand een aanrader heeft voor een locatie om dit met kinderen in onze omgeving (Overijssel) te doen.....ik houdt me aanbevolen!!
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Antw: Antw: Gezocht: Fossielen voor Educatie
Hoi WimWim schreef:
Top, dat is natuurlijk helemaal fantastisch. Sinds kort ben ik bestuurslid van het IVN bij ons in de regio. Van daaruit kunnen we ook op de zaterdag activiteiten gaan organiseren. Ik zou erg graag zoiets gaan doen. Tot nu toe vind ik de Staringgroeve in Losser erg geschikt omdat het een kleine, overzichtelijke groeve is waar je gemakkelijk diverse fossielen in relatief zacht gesteente vindt. Als iemand een aanrader heeft voor een locatie om dit met kinderen in onze omgeving (Overijssel) te doen.....ik houdt me aanbevolen!!
Ik woon in Hengelo en ben bezig om een zoekplek in te richten voor kinderen bij een grote zand en grindgroeve in Twente. De directie moet hier nog zijn goedkeuring aan geven maar het ziet er positief uit. Ik trek hierin samen op met de KNNV en Natuurhistorisch museum Natura Docet.
Als het zover is plaats ik wel een berichtje op Fossiel.net
Robert Mensink
Hoi Robert,
Dat klinkt serieus fantastisch. Precies waar ik naar op zoek ben! Ik hoor graag van je wanneer je concrete stappen hebt kunnen maken. Als ik in de aanloop een rol zou kunnen spelen, sta ik daar zeker voor open. Ook wanneer je als 'pilot' een willekeurige schoolklas nodig hebt als proefkonijn, ik heb inmiddels 10 forse basisscholen die regelmatig activiteiten doen in ons project. Ik stel met alle liefde mijn netwerk, ervaring en kennis op het gebied van natuureducatie ter beschikking.
Mijn mailadres vind je in mijn profiel, neem gerust contact met me op.
Hartelijke groet,
wim
Dat klinkt serieus fantastisch. Precies waar ik naar op zoek ben! Ik hoor graag van je wanneer je concrete stappen hebt kunnen maken. Als ik in de aanloop een rol zou kunnen spelen, sta ik daar zeker voor open. Ook wanneer je als 'pilot' een willekeurige schoolklas nodig hebt als proefkonijn, ik heb inmiddels 10 forse basisscholen die regelmatig activiteiten doen in ons project. Ik stel met alle liefde mijn netwerk, ervaring en kennis op het gebied van natuureducatie ter beschikking.
Mijn mailadres vind je in mijn profiel, neem gerust contact met me op.
Hartelijke groet,
wim
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Prachtig werk! Zelf heb ik recent ook nog eens voor een aantal klassen van de lagere school gestaan. Het is leuk om te ervaren hoe sterk dit onderwerp de jeugd kan boeien.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Ik ga jouw tijdschaal, die je in 'literatuur & onderzoek' postte, zeker even inpassen in de presentatie! Het blijft me inderdaad verassen hoe boeiend kinderen het vinden. Zij staan nog open voor verwondering denk ik....