Dijbeentje gevonden strand zandvoort
Dijbeentje gevonden strand zandvoort
Vanmiddag dit dijbeentje (denk ik) gevonden op het strand. Maar ik vind het moeilijk om er achter te komen van welk dier dit is. Hebben jullie misschien een idee van de soort en misschien hoe oud het botje ongeveer is?
Alvast bedankt!
- nifrec
- Senior Lid
- Has thanked: 86 times
- Been thanked: 44 times
Re: Dijbeentje gevonden strand zandvoort
Ik ben ook nog maar een beginner met determineren, maar het lijkt wel erg op een mens (Homo sapiens).
Laatst hebben meer mensen op dit forum daar in de buurt mensenbotten gevonden: viewtopic.php?f=4&t=37617.
Misschien van dezelfde herkomst?
Maar neem niet te veel van mij aan, ik ben echt geen expert.
Laatst hebben meer mensen op dit forum daar in de buurt mensenbotten gevonden: viewtopic.php?f=4&t=37617.
-
- Senior Lid
- Has thanked: 325 times
- Been thanked: 224 times
De grootte klopt niet met mens ( of het is nog een klein kind)nifrec schreef: ↑10 jan 2021, 16:43 Ik ben ook nog maar een beginner met determineren, maar het lijkt wel erg op een mens (Homo sapiens).
altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.
instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max
instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Ik dacht aan een hond of vos maar aangezien ik het niet zeker wist heb ik maar niet gereageerd. Kijk hier eens:
http://www.natuurinformatie.nl/nnm.doss ... 05330.html
http://www.natuurinformatie.nl/nnm.doss ... 05330.html
Groet,
Niels
Niels
- nifrec
- Senior Lid
Ik dacht inderdaad aan een kind. Vooral de onderkant (waar de knieholte zit) leek me erg menselijk:Max pijpelink schreef: ↑10 jan 2021, 17:01 De grootte klopt niet met mens ( of het is nog een klein kind)
https://en.wikipedia.org/wiki/Femur#/me ... r_back.png.
Maar de kans dat ik het mis heb is erg groot hoor!
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Je moet goed vergelijken. Dan zie je dat het verschilt met de mens. Zie bv. De stand en vorm van de gewrichtskop. Voor mens is het sowieso te klein. Een kind is het ook niet want dan zouden de gewrichten nog niet vastgegroeid zijn. Zie mijn vorige bericht.
Groet,
Niels
Niels
- nifrec
- Senior Lid
Zoals verwacht zit ik dus helemaal mis

Het verrast me wel hoe erg hondenbotten op mensenbotten lijken qua vorm, het verschil is erg subtiel.
Dank voor het inzicht! Ik heb als testje het bot een paar dagen in zoet water laten liggen om te zien of ie zijn zwarte kleur kwijtraakt. Dit lijkt niet zo te zijn.
In het water zal hij zijn kleur behouden. Het is juist interessant te zien hoe hij opdroogt. Sommige donkere botten worden behoorlijk vlekkerig na drogen. Dat vinden we dan een beetje suggestief voor relatief jongere botten (lees waarschijnlijk geen pleistoceen). Hoewel er altijd uitzonderingen zijn natuurlijk en je in de regel kleur eigenlijk niet mag gebruiken om ouderdom te beoordelen gezien de grote variatie in sedimenten (die de kleur kunnen geven).
Marine mammals, dolphinately awesome