Dijbeentje gevonden strand zandvoort

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Tlvliet
Junior Lid
Dijbeentje gevonden strand zandvoort

Bericht door Tlvliet » 08 jan 2021, 19:17

E25BEADB-C94D-4B63-AC8A-F0AE25A24CFB.jpeg
Hallo,

Vanmiddag dit dijbeentje (denk ik) gevonden op het strand. Maar ik vind het moeilijk om er achter te komen van welk dier dit is. Hebben jullie misschien een idee van de soort en misschien hoe oud het botje ongeveer is?

Alvast bedankt!

nifrec
Senior Lid
Has thanked: 86 times
Been thanked: 44 times
Re: Dijbeentje gevonden strand zandvoort

Bericht door nifrec » 10 jan 2021, 16:43

Ik ben ook nog maar een beginner met determineren, maar het lijkt wel erg op een mens (Homo sapiens).
Laatst hebben meer mensen op dit forum daar in de buurt mensenbotten gevonden: viewtopic.php?f=4&t=37617.
Misschien van dezelfde herkomst?

Maar neem niet te veel van mij aan, ik ben echt geen expert.

Max pijpelink
Senior Lid
Has thanked: 325 times
Been thanked: 224 times

Bericht door Max pijpelink » 10 jan 2021, 17:01

nifrec schreef: 10 jan 2021, 16:43 Ik ben ook nog maar een beginner met determineren, maar het lijkt wel erg op een mens (Homo sapiens).
Laatst hebben meer mensen op dit forum daar in de buurt mensenbotten gevonden: viewtopic.php?f=4&t=37617.
Misschien van dezelfde herkomst?

Maar neem niet te veel van mij aan, ik ben echt geen expert.
De grootte klopt niet met mens ( of het is nog een klein kind)

altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

sjaak
Has thanked: 373 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 10 jan 2021, 17:04

Ik dacht aan een hond of vos maar aangezien ik het niet zeker wist heb ik maar niet gereageerd. Kijk hier eens:

http://www.natuurinformatie.nl/nnm.doss ... 05330.html

Groet,

Niels

nifrec
Senior Lid

Bericht door nifrec » 10 jan 2021, 19:35

Max pijpelink schreef: 10 jan 2021, 17:01 De grootte klopt niet met mens ( of het is nog een klein kind)
Ik dacht inderdaad aan een kind. Vooral de onderkant (waar de knieholte zit) leek me erg menselijk:
https://en.wikipedia.org/wiki/Femur#/me ... r_back.png.
Maar de kans dat ik het mis heb is erg groot hoor!

sjaak
Has thanked: 373 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 10 jan 2021, 20:56

Je moet goed vergelijken. Dan zie je dat het verschilt met de mens. Zie bv. De stand en vorm van de gewrichtskop. Voor mens is het sowieso te klein. Een kind is het ook niet want dan zouden de gewrichten nog niet vastgegroeid zijn. Zie mijn vorige bericht.

Groet,

Niels

nifrec
Senior Lid

Bericht door nifrec » 10 jan 2021, 22:27

sjaak schreef: 10 jan 2021, 20:56 Je moet goed vergelijken. Dan zie je dat het verschilt met de mens. Zie bv. De stand en vorm van de gewrichtskop. Voor mens is het sowieso te klein. Een kind is het ook niet want dan zouden de gewrichten nog niet vastgegroeid zijn. Zie mijn vorige bericht.
Zoals verwacht zit ik dus helemaal mis :? .
Het verrast me wel hoe erg hondenbotten op mensenbotten lijken qua vorm, het verschil is erg subtiel.

Tlvliet
Junior Lid

Bericht door Tlvliet » 11 jan 2021, 14:30

Dank voor het inzicht! Ik heb als testje het bot een paar dagen in zoet water laten liggen om te zien of ie zijn zwarte kleur kwijtraakt. Dit lijkt niet zo te zijn.

Hidde
Been thanked: 102 times
Contacteer:

Bericht door Hidde » 11 jan 2021, 19:41

Tlvliet schreef: 11 jan 2021, 14:30 Dank voor het inzicht! Ik heb als testje het bot een paar dagen in zoet water laten liggen om te zien of ie zijn zwarte kleur kwijtraakt. Dit lijkt niet zo te zijn.
In het water zal hij zijn kleur behouden. Het is juist interessant te zien hoe hij opdroogt. Sommige donkere botten worden behoorlijk vlekkerig na drogen. Dat vinden we dan een beetje suggestief voor relatief jongere botten (lees waarschijnlijk geen pleistoceen). Hoewel er altijd uitzonderingen zijn natuurlijk en je in de regel kleur eigenlijk niet mag gebruiken om ouderdom te beoordelen gezien de grote variatie in sedimenten (die de kleur kunnen geven).

Marine mammals, dolphinately awesome

Plaats reactie