Groeve ENCI

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
brachino
Been thanked: 25 times
Re: Groeve ENCI

Bericht door brachino » 10 jan 2021, 14:04

Belemnieten komen doorheen het hele profiel van de ENCI voor. In elke laag kan je hele ,gave of gerolde en stukken tegenkomen, dus een juiste laag, member of horizont is afgaande op het uiterlijk bijna niet te bepalen.
Enkel de bovenste belem is heel misschien nog juist lang genoeg om op naam te brengen door splitsing, van de twee andere ontbreekt zo te zien dat gedeelte dat nodig is om de soort te bepalen.
Belemnella gr. kazimiroviensis komt enkel zeldzaam bovenaan de Meerssenkalk voor dacht ik en de getoonde exemplaren behoren op het eerste gezicht volgens mij niet tot deze soort.
"Belemniet indet" lijkt mij dus ook de enige juiste benaming zoals Johan al aangaf. Ouderdom "Formatie van Gulpen/Maastricht" Maastrichtiaan. Vindplaats ENCI.
Gr, Dirk.

masteroffossiles
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times
Re: Groeve ENCI

Bericht door masteroffossiles » 11 jan 2021, 20:11

Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Jammer dat er geen nauwere stratigrafische informatie kan worden vastgesteld dan Gulpen/Maastricht Fm.
Ik zal mijn labels inderdaad laten vermelden dat ze uit het complete ENCI profiel kan komen.
Gr,
Sander

Plaats reactie