Conserveren houtlijm

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
zoeker
Antw: Conserveren houtlijm

Bericht door zoeker » 30 jun 2007, 12:26

Afbeelding

Ik wil iedereen bedanken voor de mooie en waardevolle bijdragen over dit onderwerp. In gedachte heb ik al menig mammoetkies of bot geconserveerd! Helaas ik bezit er geen...!!
Trouwens daar ging de vraag niet over. Mijn vraag was slechts heel simpel: bij welke DHZ winkel in Nederland koop je houtlijm op waterbasis in een verpakking van 5 liter. Zou iemand me daarmee kunnen helpen?
Btw, als iemand misschien wil weten waar de houtlijm wel voor is hierbij, nog even een foto van de Diplomoceras cylindraceum die ik wil behandelen.

Jeremy
Antw: Antw: Conserveren houtlijm

Bericht door Jeremy » 30 jun 2007, 13:02

agaathunter schreef:
Betonemultie is een hechtingsmiddel, wordt ook wel betonhecht genoemd.
Dit middel wordt normaliter gebruikt in de cementindustrie.
Je kunt er ook fossielen in de mergel of in ander poreus gesteente mee behandelen.
In Duitsland wordt dit middel veelvuldiger gebruikt dan in Nederland en België (bij fossiel- en/of mineraalliefhebbers).
Verkrijgbaar bij bouwmaterialenhandel.
Is al verkrijgbaar vanaf 1 liter. Prijs: ongeveer € 7,-- tot € 8,--
Het meest voorkomende merk is Knauf (heb geen aandelen hierin!)

Groetjes: Ed
Als toevoeging wil ik nog het volgende kwijt:
Compaktuna is betonemulsie. Het is een merknaam dat in de bouw het best bekend is. Knauf verkoopt haar eigen merk. Compaktuna wordt toegevoegd aan mortel om de hechting te verbeteren. Het kent ook andere toepassingen oa het dichten van kelders. Bij de verbouwing van mijn huis heb ik al menige potten Compaktuna gesleten. Diegene die na mij de muren ed zou willen afbreken zal vloeken als nooit tevoren... Zo goed is dat middel.
Het is dus in feite een soort lijm. Ik heb ook geprobeerd om de samenstelling te pakken te krijgen maar op hun website laten ze niets los.
In het begin heb ik geprobeerd om mijn stukken uit CBN hiermee te behandelen maar ik was niet zo opgezet met de blauwe glans en door het feit dat er een film werd gelegd op het fossiel. Vandaar dat ik dit niet meer wil gebruiken op de fossielen zelf. Laatstleden heb ik het echter toch gedaan maar enkel om de mergel te verstevigen waarop een bivalve lag. Dus het fossiel zelf heb ik niet ingesmeerd (of ondergedompeld)

groetjes
Jeremy

Jeremy
Antw: Antw: Conserveren houtlijm

Bericht door Jeremy » 30 jun 2007, 13:28

tim hansen schreef:
Velpon-acetonpreparatie is inderdaad in zekere mate beter omkeerbaar dan een houtlijmbehandeling. Toch is geen enkele van deze methodes volledig omkeerbaar, en blijft een 14C datering in beide gevallen altijd uitgesloten, juist door het toevoegen van die aceton. (of dus de houtlijm)

Wat betreft de vergelijking tussen compactuna en houtlijm, aangehaald door Plikona, ben ik nog niet helemaal overtuigd. Zie http://www.compaktuna.be/nl/product.asp?id=24
Houtlijm wordt bij mijn weten toch niet aan mortel toegevoegd om het te verstevigen. Als je echter bedoeld dat compactuna en beton-emulsie gelijkaardige producten zijn, dan ben ik volledig akkoord.

Groeten Tim
Dit vind ik interessant om eens verder uit te diepen want er worden met termen gegoogeld dat we uiteindelijk de draad kwijt raken.
Zoals in het vorige bericht gezegd: Compactuna is betonemulsie. Wat is betonemulsie: simpelweg een emulsie, vloeistof, dat aan beton, mortel, cement wordt toegevoegd om de kleefkracht te verhogen. Maw het is lijm, maar dan superlijm. Ik treed Plikona bij: Compactuna is houtlijm maar met een gewijzigde samenstelling.
Zonder jouw keukengeheim te willen afbreken Tim, zie ik persoonlijk niet het nut in om fossielen te behandelen met zowel houtlijm als Compaktuna. Ofwel houtlijm, ofwel Compactuna. Daarbij neem je nog eens het risico dat je niet weet hoe de twee producten samen reageren, en wat dit gaat geven op lange termijn. Persoonlijk denk ik niet dat het veel kwaad kan, maar zullen wij dat ooit weten?
groetjes
Jeremy

Tim Hansen

Bericht door Tim Hansen » 30 jun 2007, 16:38

Beste Jeremy,

Het mengen van houtlijm en compactuna om fossielen te prepareren heb ik overgenomen van enkele collega\'s die het mij hadden aangeraden, omdat zij dat ook deden. Ik ben namelijk geen chemicus en zocht slechts een effectieve en eenvodige manier om mijn botten te prepareren. Na jullie goede raad heb ik me gerealiseerd dat de 2 producten nagenoeg hetzelfde zijn, en ik zal ze in de toekomst dan ook niet meer mengen. Bedankt in elk geval.

Plikona
Been thanked: 1 time

Bericht door Plikona » 30 jun 2007, 17:50

@Allen,

Oei, heb ik hier weer een doos van Pandora opengetrokken! Gelieve geduldig te zijn zodat ik mijn argumenten wat kan onderbouwen zonder verward over te komen.
Eerst met de starter van deze topic,

@Zoeker,

Uw fossiel Diplomoceras is een afdruk van het oorspronkelijke fossiel. Het eventuele witte poeder is het overblijfsel van de schelp. Het sediment heeft toch de vorm van de schelp en normaliter ook van de sutuurlijnen (goed kijken) vastgelegd. Alle ammonieten in onze krijtlagen zijn zo bewaard gebleven daar het aragoniet van de schelp sneller oplost dan het calciet van bv zeeëgels.
Uw fossiel is erg zeldzaam en daarom is het belangrijk het goed doch voorzichtig te prepareren. Niet door het in een grote hoeveelheid houtlijm te dompelen, daar de mergel dan wel eens uit elkaar zou kunnen vallen, maar door het heel voorzichtig van een \'schileffect\' te voorzien. Namelijk een sterk omhulsel.
Hoe doen we dat? We gaan in de doe het zelf zaak het KLEINSTE potje houtlijm halen (met vijf liter ben je absoluut niks). In een klein filmrolpotje doe je een bodempje houtlijm , dat je aanlengt met vier a vijf keer zoveel water. Goed roeren en daarna druppel per druppel op het fossiel aanbrengen. Niet te veel zodat je fossiel niet gaat uitvloeien. Doe de kanten waar je zonder verdraaien aan kunt en \'s anderendaags kun je het fossiel aan de andere kant doen. Als je het goed gedaan hebt , hebt je nu een stevig stofvrij fossiel.
Uiteraard heb je eerst het fossiel op gewenste grootte en afwerking gebracht. Ook is het fossiel goed droog en kan eventueel opgenomen vocht het conservatiemiddel niet afstoten. Deze conservatie is onomkeerbaar en daarom in dit geval ook gewenst.

Voor de anderen: Later meer. ;) ;)

Theo

Bericht door Theo » 30 jun 2007, 20:41

Compactuna wordt in mortel en beton gedaan als een soort poriënvulling,beton is dan minder waterdoorlatend.
In badkamers wordt het soms op het bezetsel gesmeert omdat het bezetsel niet direct het vocht uit de lijm zou onttrekken en de tegels op een te droge mortel niet te zetten zijn.
Zo doet men ook vloeibare zeep in mortel om die smeuiger te maken.Een scheutje drft doet ook in mortel wonderen.
Compactuna is een porieën vullende en verhardende vloeistof

Theo

Johny
Contacteer:

Bericht door Johny » 01 jul 2007, 00:19

Emulsies, dispersies en suspensies zijn mengsels van twee stoffen. De eerste is meestal water, en de andere zweeft in dat water in de vorm van minuscule belletjes die vast of vloeibaar kunnen zijn.
Witte houtlijm is zo’n dispersie: water + b.v. PVAc (polyvinylacetaat).
Als het water verdampt gaan de belletjes aaneenkitten en vormen zo een harde of soepele film. Daardoor kun je er mee lijmen.
Als je aan zo’n dispersie b.v. kleurstoffen toevoegt heb je verf.
Compactuna is net zo’n emulsie/dispersie/suspensie, de samenstelling ervan ken ik niet.
Toegepast in de restauratie/conservering hebben deze dispersies heel goede eigenschappen, maar de toepassing ervan wordt zo veel mogelijk vermeden omwille van de zeer gebrekkige reversibiliteit Dat betekent dat, wanneer na verloop van tijd de conserverende werking verdwenen is men een artefact bekomt dat toch weer aftakelt en bovendien zullen de resten van de eerste restauratie niet meer kunnen verwijderd worden zonder het object te beschadigen.
In de restauratie is het (meestal) regel dat de ‘zachtste’ restauratie de beste is: zo weinig mogelijk doen; de beste restaurateur is deze die veel nadenkt en weinig ingrijpt.
Voilà, dat was even een bedenking vanuit een vorig leven van mij.
...
In moderne conservatietechnieken voor gevels, beelden, hout, keramiek wordt heel veel gebruik gemaakt van Paraloid B-72 (en andere nummertjes)
Wat meer uitleg vind je hier:
http://www.kremer-pigmente.de/shopint/P ... 67400e.pdf
Ook Archäocoll – meer gebruikt in de archeologie – is zo goed als volledig reversibel:
http://www.kremer-pigmente.de/shopint/P ... 98500e.pdf
...
Persoonlijk zou ik zeggen: als men witte houtlijm wil gebruiken, dan zeker geen waterbestendige, en zeker geen Compactuna, want ook waterbestendig. Hoe ga je dat ooit terug wegkrijgen ?
...
Hehe, conserveren ...
Mvg
johny

(nog) Geen fossielen: recente schelpen van de Europese Atlantische kusten: http://www.nystmania.org/re_cent/re_cent.htm

Plikona

Bericht door Plikona » 01 jul 2007, 08:34

Johny schreef:

Hehe, conserveren ...

;) Ben nu toevallig ook bezig (geweest) met restauratie van antiek. Dus ook een liefhebber van oude objecten? En inderdaad , daar kwam ik ook nogal eens hetzelfde probleem tegen: de restauratie had het voorwerp meer kwaad dan goed gedaan en de gerestaureerde delen waren er meestal slechter aan toe dan het voorwerp zelf. Ook toen werd steeds weer de vraag gesteld :\"wat doen we eraan\"?
In oude collecties kom je juist hetzelfde probleem tegen. Slechte restauraties, uitéénvallende stukken, verkeerd gelijmde fragmenten die nooit meer los te krijgen zijn, creatieve toevoegingen van de toenmalige restaurateurs die dachten vorm te geven aan een bot (schedel) zoals zij dachten dat het er ooit zou uitgezien kunnen hebben , en dat nu gezien volkomen fout was.
Maar tijden veranderen, dus ook inzichten.
Witte houtlijm is tov het vroegere waterglas ed een goed product maar bevat dus een paar nadelen: nl inderdaad onomkeerbaarheid; maar is ook nogal onderhevig aan schileffect. Maar dit is eigelijk een probleem van de behandeling zelf. Het object moet zout- en mineraalvrij zijn. Plus het moet daarna volkomen droog zijn daar het aanwezige vocht het conseveringsproduct tegenhoud. Dat is al moeilijk genoeg plus gaat door indroging het fossiel barsten en uiteenvallen. Slagtanden en kiezen van mammoeten zijn zulke moeilijke gevallen. Je moet uw produkt in de kleinste holte krijgen want anders valt het onherroepelijk uit elkaar.

Je moet dus al over kunnen gaan naar vacuumimpregneren en dat vraagt al een hele technische installatie. Er moeten produkten gebruiken die er eventueel later weer \'uitgewassen\' kunnen worden en dat is ook nog altijd beperkt. En er aan denken dat het product van morgen beter en efficienter zal zijn dan dat we nu gebruiken. Daarom is het beter fossielen die geen dringende conservatie nodig hebben , niet te behandelen. Dus laat dat lakpotje staan waar het hoort te staan: op de hoogste plank in de verste kast , achteraan het tuinhuis!
Morgen meer?
mvg

zoeker

Bericht door zoeker » 01 jul 2007, 23:18

@ Plikona, hartelijk dank voor je prima uitleg betreft het conserveren van de Diplomoceras. Ik zal het zeker zo doen!(Dezelfde tip had ik ook via e-mail ontvangen waarvoor ook dank)

Al met al hebben 435 mensen dit onderwerp bekeken en er zijn 25(!) antwoorden geplaatst, maaaaaar ik weet nog steeds niet waar je in een Nederlandse DHZ winkel houtlijm op waterbasis in verpakking van 5 liter kan kopen...... Is er dan niemand die dit spul ooit gekocht heeft in Nederland?

Gesloten