Escheri of niet?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Galeocerdo
Antw: Escheri of niet?

Bericht door Galeocerdo » 27 jan 2009, 00:12

@ Rene, Bedankt voor de verhelderende uitleg. Heb er weer wat bijgeleerd :D

Gr. Taco

Gerrit-Jan
Contacteer:

Bericht door Gerrit-Jan » 27 jan 2009, 01:11

Ja, erg duidelijk, bedankt.

Groet

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

sharkteethrene

Bericht door sharkteethrene » 01 feb 2009, 00:05

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,

Hier nog enkele foto's ter illustratie.
escheri behoeft geen gehele karteling op de kroon te hebben.

Groetjes.
Rene.

Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

stiek
Been thanked: 12 times

Bericht door stiek » 02 feb 2009, 00:52

Hallo Rene

N.a.v dit topic heb ik mijn tanden van Hoevenen nog eens doorgelopen.
Nu heb ik 'n tiental tanden voornamelijk laterale onderkaakstanden vergeleken met m'n tanden uit Mill, en ik vindt dat ze de meeste gelijkenis hebben met escheri tanden.
Alleen hebben ze geen karteling op de snijranden.
Mischien kunnen we 'n keer 'n avond beleggen om deze tanden die jij in Hoevenen ook zeker gevonden hebt eens te vergelijken.

Ik denk dat het wetenschappelijk nu we van beide plaatsen redelijk wat tanden kunnen vergelijken.

Groeten Hans.

Hans

sharkteethrene

Bericht door sharkteethrene » 02 feb 2009, 01:29

Hallo Hans,

Dit lijkt mij zeker zeer zinvol.
Ook wat betreft sommige eerdere door jou gedane uitspraken,die zeer mijn denkwijze ondersteunen.
Het belooft een interesante avond te worden.
Indertussen heb ik van meerdere locaties escheri tandjes verzameld,iets wat je zeker moet zien.
Laat even weten wanneer je tijd hebt?
Ik wil nog een derde persoon uitnodigen die hier ook kaas van gegeten heeft.

Groetjes,
Rene.

Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

Lanselot

Bericht door Lanselot » 02 feb 2009, 08:23

Ik heb nu al een keer of tien naar die foto's van Jim Bourdon gekeken (tanden van Rene). Mag ik even een zijstapje maken?

Nu ga ik misschien iets heel doms zeggen (bij voorbaat dus alvast excuses), maar kijkend naar de vorm van de wortel en de kroon van deze lateral onderkaakse tanden, dan zie ik veel gelijkenis met onderkaakse laterale I. oxyrinchus. Daarmee wil ik niet zeggen dat die tanden van Hans misschien oxy's zijn, maar wel dat de morfologie van beide soorten duidelijk spreekt voor Isirus ipv Cosmopolitodus. Op elasmo zie je af en toe C. escheri staan ipv I. escheri en ik zie dat Hans ook C. escheri gebruikt.

Arjen

Arjen

[Bewerkt door Lanselot op 02-02-2009 om 08:37 NL]

Supergraver
Antw: Antw: Escheri of niet?

Bericht door Supergraver » 02 feb 2009, 08:54

lanselot schreef:
Ik heb nu al een keer of tien naar die foto's van Jim Bourdon gekeken (tanden van Rene). Mag ik even een zijstapje maken?

Nu ga ik misschien iets heel doms zeggen (bij voorbaat dus alvast excuses), maar kijkend naar de vorm van de wortel en de kroon van deze lateral onderkaakse tanden, dan zie ik veel gelijkenis met onderkaakse laterale I. oxyrinchus. Daarmee wil ik niet zeggen dat die tanden van Hans misschien oxy's zijn, maar wel dat de morfologie van beide soorten duidelijk spreekt voor Isirus ipv Cosmopolitodus. Op elasmo zie je af en toe C. escheri staan ipv I. escheri en ik zie dat Hans ook C. escheri gebruikt.

Arjen

Arjen

Hey Arjen,

Daar zeg je me wat, dit heb ik me namelijk ook al eens afgevraagd.
Ik ben reuze benieuwd wat de antwoorden hierop zijn.

Gr

Martijn

Lanselot

Bericht door Lanselot » 02 feb 2009, 19:11

Afbeelding

Dit is even ter illustratie wat ik bedoel t.a.v. de morfologie tussen I. oxyrinchus en I. escheri. Op een na allemaal laterale onderkaakse oxy's. Ik zie dat ik in mijn haast er ook een bovenkaakse tussen heb gedaan. Daar moet je maar even omheen kijken. Kijk en vergelijk met die foto's van Jim Bourdon.

En even ter verduidelijking, dit is nav het zijstapje dat ik maakte, niet tav die tand van Frans die overduidelijke een I escheri is.
Arjen

[Bewerkt door Lanselot op 02-02-2009 om 19:19 NL]

stiek
Been thanked: 12 times
Antw: Antw: Escheri of niet?

Bericht door stiek » 02 feb 2009, 23:33

lanselot schreef:

Arjen

Arjen

Hallo Arjen,

Als je inhoudelijk iets toevoegt aan de diskussie kan je eigelijk nooit iets doms zeggen.
Dus daarover kan je gerust zijn.
Het houdt de diskussie gaandeen kunnen we mischien aan het einde wel tot 'n konklusie komen.

Jou afgebeelde tandjes bedoel ik, op twee na n.l de meest linkse en de meest bovenste.
Nu staan de tandkronen vrij recht op de wortel.
Bij afbeeldingen van de Oligocene Isurus desori van Dirk Nolf wijzen de tand kronen van Laterale onderkaakstanden meer naar de mondhoek.
Ook dit zie ik bij de onderkaaks tanden van Isurus oxyrinchus.
Ik kan in ieder geval geen afbeeldingen vinden waar de tanden van jou en mij onder 'n soort zijn afgebeeld.

Naar de geslachtsnaam van escheri bestaat nog onduidelijkheid.
Mischien dat er voor J Bourdon na het bestuderen van Rene's escheri onderkaakstanden meer duidelijkheid is gekomen.

Groeten Hans.

Hans

sharkteethrene

Bericht door sharkteethrene » 02 feb 2009, 23:38

Afbeelding

Hallo Heren,

De eerdere geplaatse foto's zijn alle vier van tanden die M.I. de laatste vorm/stadia van escheri zijn voordat hij verdween.

Ik begrijp de vraag,omdat beide soorten zeer gelijkend zijn.

Maar als men kijkt naar bijgevoegde foto,een die M.I. van een oudere/eerdere vorm is.
Dan lijkt deze qua morfologie eerder op een "Narrow form" hastalis.

Mocht ik fout zitten met de leeftijd/ouderdom van beide verschillende stadia/vorm,en moest het dus omgekeerd zijn.
tjaaaa dan zou dat het verhaal geheel anders maken.(Mischien ook wel een heel stuk makkelijker,lol)
Helaas zijn mijn bevindingen tot op heden nog niet van dien aard.

Groetjes,
Rene.

Gesloten