Roesten van Fossielen uit Hoevenen
Antw: Roesten van Fossielen uit Hoevenen
Stijn, niks aan doen hoor. Ik denk dat dit komt door stukken ijzer die tegen de schelp aan gelegen hebben, niet door ijzer in de schelp zelf. Cola helpt wel een beetje tegen roest, maar het zuur in cola zou je schelpen aantasten.
Reken er maar op dat deze heel blijft, ach, en anders zoek je een nieuwe
Groeten!
Casper
Reken er maar op dat deze heel blijft, ach, en anders zoek je een nieuwe

Groeten!
Casper
Post mortem we sort 'em!
Ik heb hier thuis zes grote zakken gruis staan uit Hoevenen (wintervoorraad). Vorige week eens zo'n zak tevoorschijn gehaald, en in de zak zitten allemaal natte roest/zwavel klonten.
Ik denk dat de roestvlekken op de schelpen wel degelijk komen van pyrietverval. Niet van pyriet in de schelp zelf, maar wat ernaast heeft gelegen.
Ik denk dat de roestvlekken op de schelpen wel degelijk komen van pyrietverval. Niet van pyriet in de schelp zelf, maar wat ernaast heeft gelegen.
Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net
Webmaster www . fossiel . net
Zie tevens onderstaand verhaal betreffende schelpen van Miste:
De vindplaats Miste is een afgegraven weiland in de Achterhoek. Bij toeval trof de amateurpaleontoloog Henk Kolstee daar in 1968 groenzanden aan nadat de plaatselijke boer daar een put had gegraven. Het onderzoek naar het Tertiair kreeg door deze vondst een impuls. In de zanden zaten namelijk goed geconserveerde schelpen. Vanaf 1968 zijn er grote hoeveelheden schelpen uit de groenzanden van Miste verzameld. In de paasvakantie van 1986 werd nog eens veertig kubieke meter sediment omhoog gehaald. Het materiaal moest ter plekke worden gezeefd en goed worden gedroogd, omdat de fossielen anders zouden vergaan. In het sediment zit namelijk pyriet, dat bij blootstelling aan lucht en water zwavelzuur vormt, dat vervolgens de schelpen oplost.
Link:
http://www.geologievannederland.nl/foss ... tsen/miste
Grt.
Rolf
De vindplaats Miste is een afgegraven weiland in de Achterhoek. Bij toeval trof de amateurpaleontoloog Henk Kolstee daar in 1968 groenzanden aan nadat de plaatselijke boer daar een put had gegraven. Het onderzoek naar het Tertiair kreeg door deze vondst een impuls. In de zanden zaten namelijk goed geconserveerde schelpen. Vanaf 1968 zijn er grote hoeveelheden schelpen uit de groenzanden van Miste verzameld. In de paasvakantie van 1986 werd nog eens veertig kubieke meter sediment omhoog gehaald. Het materiaal moest ter plekke worden gezeefd en goed worden gedroogd, omdat de fossielen anders zouden vergaan. In het sediment zit namelijk pyriet, dat bij blootstelling aan lucht en water zwavelzuur vormt, dat vervolgens de schelpen oplost.
Link:
http://www.geologievannederland.nl/foss ... tsen/miste
Grt.
Rolf
't geet zo als 't geet!