werktuigen van een oermens?
Antw: werktuigen van een oermens?
Bedankt voor de info! Ik ga proberen te achterhalen waar het zand vandaan komt. Weet iemand met wat voor techniek de stukken zijn gemaakt (aambeeldtechniek of schildkerntechniek
Het maakt op mij de indruk van een techniek waarbij met een klopsteen scherven worden afgeslagen van een bonk vuursteen, waarna die scherven worden bijgewerkt met een stuk van een gewei, vaak rendier.Ik heb in Frankrijk wel eens een demonstratie gezien van iemand die met deze techniek zgde. mousterien werktuigen maakte.Deze stukken zitten ook, voor zover ik weet, typologisch tegen het boven mousterien aan en zelfs denk ik de vuursteen van de "speerpunt " te herkennen; het lijkt op Grand-Presseigny, een plaats in Frankrijk die beroemd is in het wereldje om zijn honingkleurige vuur- steen, wat zou betekenen dat er mensen uit Frankrijk in deze omgeving kwamen jagen en/of handelen...dus...groeten Elbert
Elbert
Bedankt. Ik was al erg benieuwd waar dat puntje vandaan kwam. Zijn de andere twee schrapers? (De bovenste lijkt er volgens mij wel op)
Enige voorzichtigheid is hier op zijn plaats:
Op grond van de foto's durf ik geen determinatie te doen, ik sluit zelfs niet uit, dat de twee rechtse voorwerpen "natuurlijk" zijn. (willekeurig botsen en vorstsplijten geeft verrassende resultaten) Vuursteen determineren op grond van foto's is een lastige zaak. Het linkse, honingkeurige stuk is in elk geval wel 100% menselijk bewerkt: het heeft veel weg van een speerpunt of, zoals eerder geopperd een vuistbijl. toch is ook daar een kanttekening te plaatsen: dergelijke objecten kunnen midden- paleolithisch zijn, maar dit hoeft zeker niet! Bijgevoegde foto, van een redelijk gelijkend stuk uit mijn collectie (afkomstig uit de omgeving van Bremen) zou ik op grond van vorm en patina ook gemakkelijk kunnen verwarren met een kleine vuistbijl, maar is toch echt neolithisch gedateerd, dus een stuk minder oud. Laat deze stenen beslist zien aan een expert op dit gebied. Ben heel benieuwd naar de uiteindelijk determinaties
Gewoon doormodderen