HZ residu
HZ residu
hallo allemaal.
ik heb in de titel "Het Zoute" afgekort met HZ.-->nabij Knokke. ik had wat residu meegenomen. ik heb hem nog niet helemaal uitgezocht maar dit is toch al iets (hoop ik) het kan best zijn dat iets niet fossiel is of gewoon niets is hoor. dus... weet ieman,d van jullie wat dit bovenstaande is?
foto1 : ammoniet achtig dingetje. slechts enkele mm groot. voor mij moeilijk om met het blote oog te zien.
foto2 : klein bivalvetje. +-3mm groot. ook een megacardita ? stijnboy zij al dat dit misschien ook iets anders kon zijn omwille dat een megacardita een nogal robuust klep heeft en deze erg klein is.
foto3 : haaientand ?????? (ik hoop van wel)
foto4 : andere kant tand
foto5 : gehoorschelpje? (kan ook niets zijn)
foto6 : onderkaakje met tandje of zoiets?
zal hier later nog betere foto's van plaatsen.
alvast bedankt !
ward
Antw: HZ residu
Hallo Ward,
Foto 1 lijkt mij een foraminifeer, google er maar eens op. Foto 3 is geen haaientand. De laatste lijkt mij een stukje vuursteen.
Groeten,
Bram
Foto 1 lijkt mij een foraminifeer, google er maar eens op. Foto 3 is geen haaientand. De laatste lijkt mij een stukje vuursteen.
Groeten,
Bram
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Hallo Ward!
Foto 1 is inderdaad een (bentische) foraminifeer. Het gaat hier op een soort van het genus Nummulites.
Groet,
Johan
Foto 1 is inderdaad een (bentische) foraminifeer. Het gaat hier op een soort van het genus Nummulites.
Groet,
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
Antw: Antw: HZ residu
bedankt voor determinatiebram schreef:
Hallo Ward,
Groeten,
Bram
persoonlijk zie ik het laatste niet als vuursteen.--> nogal breekbaar voor steen.
ach, silex en vuursteen zijn altijd vijanden van me geweest;)! iemand een trucje of dergelijke? de VORM mislijk me namenlijk vaak!
grtn
ward
PS, ik heb even op de foto pagina gekeken en het klopt! zo, dat is dan m'n eerste foraminifeer.tof tof

[Bewerkt door wdew op 09-06-2010 om 19:59 NL]
Antw: Antw: Antw: HZ residu
Hallo Ward,wdew schreef:
persoonlijk zie ik het laatste niet als vuursteen.--> nogal breekbaar voor steen.
ach, silex en vuursteen zijn altijd vijanden van me geweest;)! iemand een trucje of dergelijke? de VORM mislijk me namenlijk vaak!
Vuursteen heeft vaak een witte aanslag aan de buitenkant en is van binnen vaak donkerzwart (hoewel het zelfs rood kan zijn, met allerlei kleuren daartussen). Bot daarentegen is van binnen sponsachtig en fossiel bot is vaak niet wit. In de loop van de tijd leer je het verschil wel zien, zeker als je een paar echte fossiele botfragmenten vind en ze naast vuursteen legt.
Groeten,
Bram
[Bewerkt door Bram op 09-06-2010 om 20:24 NL]

Hallo Ward,
Hierboven een foto van de binnenkant van een bot (wervelknobbel mammoet), zoals je ziet is dit sponsachtig van binnen, met allemaal gaatjes. Dit zie je niet bij vuursteen.
Groeten,
Bram