Typische foraminiferen uit het Mioceen.

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
scherven
Been thanked: 40 times
Typische foraminiferen uit het Mioceen.

Bericht door scherven » 04 nov 2015, 14:48

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo, deze soort foraminiferen laat ik even zien wegens zijn bijzonderheid. Ze zijn kenmerkend door hun uiterlijk. Het is de soort Polymorphina fistulosa(fistel vorming) op de huid. Er zijn wat soorten o.a. de P. lanceeolota, P. compressa en de P.lactea. maar om zet uitelkaar te houden. is zeer moeilijk. Afbeeldingen komen uit de Miste afzetting.

Groet,Ben

0000000000

rebel
Been thanked: 2 times
Antw: Typische foraminiferen uit het Mioceen.

Bericht door rebel » 04 nov 2015, 18:43

Hallo Ben

Mooie plaatjes, Ik heb er ook een paar uit het Plioceen van Suffolk-UK.

Rob

I love nature from the past, present and future.

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 04 nov 2015, 21:45

Prachtig Ben,deze kom ik ook tegen,je kunt ze wel niet in de hand houden of ze zijn kapot ;)

GR

strandjutters

scherven

Bericht door scherven » 04 nov 2015, 21:50

Hoi Pascal, ze zijn zeer broos dat klopt. Maar ok ik pik ze met een nat penceel dus ze gaan niet door de hand. Ik vind dit wel heel bijzondere forms, naar mijn weten komen deze fistels niet bij andere forms voor. Dank voor je reactie, groet,Ben

0000000000

KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Bericht door KoenJ » 05 nov 2015, 19:58

Hoi Ben,
Als ik het goed zie, zijn deze fossieltjes 0,5 tot 1 mm groot, of niet? Wel mooi spul.

Groeten,
Koen

scherven

Bericht door scherven » 05 nov 2015, 21:35

Hallo, Koen. Dat heb je goed. bedankt voor je reactie.
Groet,Ben.

0000000000

KoenJ

Bericht door KoenJ » 06 nov 2015, 09:26

hoi Ben,

Gisteren heb ik 's wat zand uit het Lutetiaan van Fleury-la-Rivière bekeken. Hier komen ook veel forams in voor. Ik ga jouw tip om een nat penseeltje te gebruiken ook eens toepassen. Zelfs mijn fijnste pincet is monsterlijk groot onder de microscoop.
Ik zag hier: http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... icID=19912 dat je microslides van Krantz gebruikt om ze in op te bergen. Mijn vraag is hoe jij die microslides vervolgens opslaat. Ik vind de houten kistjes hiervoor vrij prijzig.

Groeten,
Koen

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 06 nov 2015, 11:49

Fascinerend die kleine wereld van Scherven,
KoenJ, je kan er nog kleinere vinden natuurlijk, een penseel werkt, maar soms willen ze wel eens verdwijnen in de penseelharen, een naald waar je de tip even nat van maakt werkt voor mij, ze blijven eraan plakken, maar wel niet teveel kracht zetten of er breken stukjes af.
Duys

scherven

Bericht door scherven » 06 nov 2015, 12:18

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Koen, dit is mijn opberg systeem. Het zijn kunststof lade,s met een etiketje dat je er tussen kan schuiven. Deze lade,s passen op elkaar we gebruikten ze ook al bij de RGD.Ze zijn verkrijgbaar bij ,, de Bodemschat,, Hengelo adres; info@bodemschat.nl.
Voor de slides , adres; BiotecMicroslides, accounts@biotecmicroslides.co.uk, deze heeft slides met glazenplaatjes en een aluminium behuizing, maar is wat duurder.
Dan nog Fema, info@fema-salzgitter.de, kunststof.
Krantz, info@krantz-online.de, deze firma heeft ook goede kunststof slides, 100 stuks voor 57,10 euro incl. verzk.
Naturalis gebruikt ze ook ze worden in Noordwijk gemaakt in opdracht maar niet voor partikulieren,jammerlijke zaak. Ik heb geprobeert ze via Naturalis te kopen maar dat kan om financiele redenen niet.
Maar ja je moet maar zien, heb je al foto,s gemaakt van je vondsten in Lutetiaan(Fr). ben ik benieuwd naar.
Succses, groet, Ben.

0000000000

KoenJ

Bericht door KoenJ » 06 nov 2015, 12:32

Hoi Ben,

Bedankt voor je info (en foto's)!

Ik heb nog geen foto's gemaak; ik kreeg de forams nog niet onbeschadigd geïsoleerd.
Hier zie je de soorten die erin kunnen voorkomen: http://www.foraminifera.eu/fleury.html

In ieder geval ben ik Articulina sp., Miliola sp. (verschillende soorten), Quinqueloculina sp., en Triloculina sp. tegengekomen. Maar ik heb er ook maar een half uurtje naar gekeken.

Groeten,
Koen

Plaats reactie